La comarca

Introducció al Dret local de Catalunya (2005)

Jaume Renyer i Alimbau / Josep Mª Sabater i Vida - Professors associats Dret Administratiu, URV
Section: Sumari
Permanent Link: http://vlex.com/vid/comarca-255838
Id. vLex: VLEX-255838

Acceda a este documento
y pruebe vLex GRATIS durante 3 días

Previous | Table of Contents | Next

Sponsored Ads:


Citations:

Headnotes:

Extract:

La comarca

3.1. La comarca en el bloc de la constitucionalitat

Si analitzem la Constitució espanyola de 1978, ens adonarem que aquesta norma superior utilitza la locució “Administració local” per titular el capítol II del seu títol VIII. Però el text constitucional no defineix aquesta Administració, sinó que en els art. 140 i 141 esmenta el municipi, la província i l’illa com a entitats locals necessàries arreu, o admet com a possibilitat suplementària (art. 141.3) la creació d’agrupacions de municipis diferents de la província. Al mateix temps, l’art. 152.3, referint-se als estatuts d’autonomia aprovats per la via de l’art. 151 CE, assenyala que “mitjançant l’agrupació de municipis limítrofs, els estatuts podran establir circumscripcions territorials pròpies que gaudiran de plena personalitat jurídica”.

La Llei reguladora de bases de règim local (LRBRL), que desenvolupa els preceptes constitucionals en aquesta matèria, manté, en el seu art. 3, la distinció entre entitats locals d’existència obligatòria (municipis, províncies i illes) i potestativa (comarques, àrees metropolitanes, mancomunitats de municipis), si bé en l’art. següent (el quart) preveu que, quan existeixin, les segones tindran les mateixes potestats administratives que les entitats locals previstes constitucionalment amb caràcter obligatori. La LRBRL esmenta, en dos articles més, la possible existència de les comarques: el 30, que preveu règims especials promulgats per les comunitats autònomes per a aquells municipis que ho requereixin pel seu caràcter històric o pel predomini en el seu terme municipal de les activitats turístiques i industrials o similars; i el 36.1 c), que especifica com a competència pròpia de la diputació la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal o supracomarcal. En ambdós casos, ens trobem davant referències que el legislador espanyol fa al tema comarcal per la via de considerar-lo una solució excepcional (com és el cas dels règims especials), o bé un suport del caràcter supraestructural de la província (com és el cas de la coordinació de serveis comarcals subordinats).

Ben diferent és l’òptica del legislador català, que en l’Estatut i en la Llei 6/1987, de 4 d’abril, d’organització comarcal de Catalunya, que el desenvolupa, tendeix a potenciar la comarca com a entitat local necessària. Aquest caràcter deriva de l’art. 5 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (EAC), que situa a la comarca en la mateixa posició que la que es reconeix als municipis i les províncies a la resta de l’Estat (“La Generalitat de Catalunya estructurarà la seva organització territorial en municipis i comarques”) .

És evident, doncs, que la legislació espanyola concep la comarca com un access...



Activate your free trial now

Make your order

Need help? Contact us

Try vLex for FREE for 3 days

Access legal information from Spain including:

  • Forms and Contracts
  • Collective Agreements
  • Case Law
  • Legislation
  • Books and Journals
  • Legal News

Try vLex without any commitment for 3 days and see why you need it.

3

days of Free Access



If you are already a vLex customer, Access Here

Sponsored Ads:



Documentos Relacionados:


Introducció al Dret local de Catalunya - (January 01, 2002)

La província

Professor titular de Dret Administratiu, URV/Lletrat, Ajuntament de Reus

Introducció al Dret local de Catalunya - (January 01, 2002)

El fet metropolità i els ens locals potestatius

Jaume Renyer I Alimbau, Josep Maria Sabaté I Vidal - Conseller Consultiu/Lletrat, Ajuntament de Reus

Introducció al Dret local de Catalunya - (January 01, 2002)

El municipi

Jaume Renyer i Alimbau / Josep Mª Sabater i Vidal - Professors associats Dret Administratiu, URV

Introducció al Dret local de Catalunya - (January 01, 2002)

Els antecedents hisòrics de l'Administració local a Catalunya i marc legal vigent

Jaume Renyer i Alimbau; Josep Mª Sabater i Vidal - Professors associats Dret administratiu URL

Other documents:
portraits by a lady. | Case n 150/2002 of Audiencia Provincial - Jaen, of December 23, 2002 | evans endures long trip loss | Acordao N 70013579719 of Tribunal de Justica do RS Setima Camara Civel of January 25... | Arrêté du 30 mars 2009 portant nomination au conseil d'administration de l'Office français de protection des réfugiés et apatrides | Decisao Monocratica N 70021973672 of Tribunal de Justica do RS Quarta Camara Civel of November 13 2007 | The Hilton Brothers traen el espiritu de Warhol a la Casa Encendida | Bargain Hunters | acórdão indexados nº err-500013-1998-10 of , of october 17, 2003 | Koninklijk besluit betreffende het invoeren van een toelage voor voorlichtings-- en vormingsevenementen ov... | Mob Frenzy Mars Proceedings [Bangalore] | Acórdão nº 039940 of Supremo Tribunal de Justiça of May 03 1989

Previous | Table of Contents | Next