Habitatge, drets socials I valors constitucionals (urbanisme, cohesió social, immigració I dret al medi ambient)

Revista catalana de dret públic - Nbr. 35, June 2007

M.Mercedes Cuyás Palazón - Professora associada de dret administratiu de la Universitat de Girona.
Permanent Link: http://vlex.com/vid/socials-valors-urbanisme-cohesio-immigracio-61196207
Id. vLex: VLEX-61196207

Acceda a este documento
y pruebe vLex GRATIS durante 3 días

Previous | Nbr. 35, June 2007 | Next

Sponsored Ads:


Summary:

La integració del principi de desenvolupament sostenible en l’urbanisme comporta un replantejament de les formes tradicionals de planificació urbanística, i hi adquireix un protagonisme especial la qualitat de vida dels ciutadans i, de la seva mà, alguns dels drets socials que tenen una relació més directa amb l’urbanisme ambiental: el dret a un habitatge digne, també ambientalment, la cohesió social, la integració i el dret a un medi ambient adequat.

Extract:

Habitatge, drets socials I valors constitucionals (urbanisme, cohesió social, immigració I dret al medi ambient)

1. Introducció

La* bibliografia apareguda sobre urbanisme ha estat, i encara és, molt abundant, tot i que en els darrers temps, concretament a partir de l’STC 61/97, de 20 de març, s’ha tractat fonamentalment des de les diferents versions o visions autonòmiques, en concordança i coherència amb les múltiples i diverses legislacions de les comunitats que s’han aprovat per tal de legislar-lo. També ha estat abundosa, especialment en els darrers deu anys, la bibliografia relativa al medi ambient. Tanmateix, sorprèn que continuï sent molt escassa la publicació de monografies que ofereixin una visió pluridisciplinària i interrelacionada entre tots dos àmbits i més escàs és encara trobar treballs que abordin una visió absolutament interdisciplinària com la dedicada en aquest número monogràfic de l’RCDP, que no solament es limita a relacionar l’urbanisme amb el medi ambient –una visió de conjunt que, d’acord amb les darreres legislacions estatals i catalanes, resulta indefugible (TRLUC i TRLS)–, sinó també amb els drets dels ciutadans i la cohesió social des d’una visió constitucional del dret a l’habitatge.

Consegüentment, ens anirem endinsant en la diversa bibliografia –no sempre, repeteixo, de caràcter interdisciplinari– a mesura que avancem en l’anàlisi de l’urbanisme com a lloc comú i punt de trobada per a la solució o la materialització dels diversos problemes que aborda, en una visió global, el número monogràfic d’aquesta revista.

2. La transformació de la ciutat al llarg de la història

Fins a la Revolució Francesa la ciutat es diferenciava perfectament del medi rural que l’envoltava, no només per les muralles que la rodejaven, sinó també perquè s’aplicava als seus veïns un estatut jurídic diferent. Aquesta situació, però, va evolucionar progressivament envers unes línies divisòries menys marcades: el final de les diferències jurídiques que comporta la Revolució, seguit de l’adveniment de l’estat modern i, de la seva mà, el procés d’industrialització, provoquen un creixement demogràfic a les ciutats que fins i tot, en molts casos, obliga a derruir-ne les muralles que, més enllà de la seva funció defensiva, exercien clarament una funció de diferenciació dels estatuts camperol/ciutadà.

Des d’aquelles dates fins a les ciutats dels segles XX i XXI, hi ha hagut molts canvis, sens dubte, però gairebé tots han estat lligats al creixement i l’expansió.

Aquest creixement i expansió han estat majoritàriament desorbitats, desordenats, poc preocupats pel medi amb...



Activate your free trial now

Make your order

Need help? Contact us

Try vLex for FREE for 3 days

Access legal information from Spain including:

  • Forms and Contracts
  • Collective Agreements
  • Case Law
  • Legislation
  • Books and Journals
  • Legal News

Try vLex without any commitment for 3 days and see why you need it.

3

days of Free Access



If you are already a vLex customer, Access Here

Sponsored Ads:


Other documents:
Notificacion de iniciacion de expedientes de nulidad de permiso de conducir con medida cautelar de intervencion. | United States of America, Plaintiff-Appellee, v. John Patrick Ross, Also Known as Jon P. Ross, Defenda... | Vulcan the Fire God--the Inside Story of the Avro Vulcan | lo mas caliente | DECRETO LEGISLATIVO N 943, DE 16 DE SETEMBRO DE 2005. Aprova o Ato que Renova a Concessao da Radio Difusora de Joinville Ltda. para Explorar Se... | self-regulatory organizations proposed rule changes boston stock exchange inc., | Koninklijk besluit houdende maatregelen tot bescherming van de vrouwelijke militairen bij de land-, de lucht- en de zeemacht en bij de medische dienst. | Acórdão Inteiro Teor nº ED-ED-A-ROAR-637732/2000 of Seção de Dissídios Individuais Subseç... | acórdão nº 70013733134 of tribunal de justiça do rs vigésima câmara cível of february 15 2006 | La cuestión de fondo

Previous | Nbr. 35, June 2007 | Next