עדכונים בדיני עבודה - סוף השנה הקלנדרית

Published date23 December 2020
Subject MatterEmployment and HR, Retirement, Superannuation & Pensions, Employee Benefits & Compensation, Employee Rights/ Labour Relations
Law FirmYigal Arnon & Co
AuthorMs Neta Goshen Brami
חופשה שנתית

חופשה שנתית היא כמובן זכות קוגנטית המגיעה לכל העובדים בהתאם לחוק. במקרים רבים, העובדים לא מספיקים לנצל את מלוא מכסת החופשה במהלך שנת העבודה. ענין זה נכון בוודאי בתקופת הקורונה, כאשר עובדים רבים ניצלו פחות ימי חופשה מכרגיל, ולכן יש להם יתרות חופשה משמעותיות.

הצטברות של ימי חופשה לא מנוצלים מהווה נטל כלכלי על המעסיק, שצריך להיות ערוך לכך שבעת סיום עבודתו של העובד הוא יצטרך לשלם לו את שווים של כל ימי החופשה הצבורים והלא מנוצלים. בשל כך, מעסיקים רבים מגבילים את אפשרות הצבירה של ימי החופשה של עובדיהם. צריך לזכור, שחופשה היא זכות שנקבעה בחוק כדי שהעובדים יוכלו לנוח ולהתאוורר מהעבודה, מבלי שתהיה להם דאגה כלכלית. ימי חופשה אינם קופת חיסכון, אלא מיועדים להיות מנוצלים בפועל.

סוף השנה הוא הזדמנות חשובה לוודא כי יתרת הצבירה הרשומה בתלוש תתעדכן בהתאם להגבלות שקבע המעסיק. ובהתאם, התלוש של תחילת השנה הבאה, יעודכן, וישקף את מכסת הצבירה הנכונה בהתאם למגבלות הצבירה שהוסכמו עם העובד מראש.

תשלומי בונוסים בסוף שנה

מעסיקים רבים נוהגים לשלם לעובדיהם בונוס שנתי, אשר משולם לעיתים בשכר האחרון של השנה הקלנדרית, ולעיתים בתחילת השנה הבאה. בכל המקרים, חשוב לשים לב שכדי שהבונוס לא ייחשב כחלק מהשכר של העובד לצורך תשלום תנאים נלווים כמו פיצויי פיטורים, יהיה מדובר בבונוס אותנטי כהגדרתו המשפטית. בונוס אותנטי כזה, הוא תשלום שביסודו הוא מרכיב של שכר עידוד, הוא תשלום חד פעמי, המותנה בתנאי או במצב, והוא אינו תשלום המובטח אוטומטית מראש. מרכיב חשוב בזיהויו של בונוס אמיתי הוא מרכיב שיקול הדעת. הבונוס צריך להיות תשלום חד פעמי המשולם בהתאם לשיקול דעתו של המעסיק, להבדיל מתשלום חודשי קבוע או תשלום של עמלות המחושבות לפי הפדיון.

הפקדות לקופות הגמל

לעיתים קורה כי מעסיקים מתעכבים עם העברת התשלומים לקופות הגמל השונות (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות, וכו'). לעיתים זה קורה כי העובד טרם העביר את פרטי הקופה אליה הוא מבקש שיבוצעו ההפקדות; לעיתים כי סוכן הביטוח טרם הספיק להיפגש עם העובד או להחתימו על הטפסים הנדרשים; ולעיתים מסיבות אחרות.

חשוב לדעת כי השלמת הפקדות לקופות הגמל יכולה להיעשות רק בשנה הקלנדרית בה היו ההפקדות המקוריות אמורות להתבצע. כלומר, הפקדות בגין חודשי עבודה בשנת 2020 יכולות להיעשות רק עד המועד...

To continue reading

Request your trial

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT