Post No. 5: Digital Medicine In The Service Of Psychology And Psychiatry

Published date27 October 2020
Subject MatterFood, Drugs, Healthcare, Life Sciences, Privacy, Technology, Privacy Protection, New Technology
Law FirmYigal Arnon & Co
AuthorMs Tamar Tavory

Eliza: Is something troubling you?

You: men are all alike.

Eliza: what is the connection, do you suppose?

You: They are always bugging me about something or other.

Eliza: Can you think of a specific example?

You: Well, my boyfriend made me come here.

Eliza: Is it important to you that your boyfriend made you come here?

You: He said I'm depressed much of the time.

Eliza: I am sorry to hear that you are depressed.

You: Its true. I am unhappy.

Eliza: can you explain what made you unhappy.1

אלייזה אינה מטפלת באמת כי אם תכנת מחשב שנכתבה בשנת 1966 והכוללת תסריט של "מטפל" המגיב לדברי המטופל באמצעות זיהוי תבניות (גרסה מוקדמת של NLP) במקור ביקש ממציאה, ד"ר וייצנבוים להראות את המלאכותיות שבתקשורת בין מחשב לאדם, אולם הופתע מהתגובות הרגשיות שאלייזה זכתה להן.

אז מה הקשר בין אלייזה והקורונה האם השיחה עם "אלייזה" המודרנית מוגנת תחת חובת סודיות? ומה צריך לדעת מבחינה משפטית אם אתם מפתחים מוצר בתחום הטלה פסיכותרפיה על כך בפוסט זה.

לדברי משרד הבריאות בעקבות הקורונה חלה עלייה בפניות למרפאות על רקע מצוקות נפשיות כשמדובר בעיקר במקרים של חרדות ודכאון. הסיבות הינן מגוונות, אנשים פוטרו או הוצאו לחל"ת, עסקים נסגרו, ותחומי תעסוקה כמו תיירות ותרבות "הוקפאו". נוספו לכך גורמי לחץ ומתח נוספים כמו ריחוק חברתי, בידוד, בדידות, דאגה לבני משפחה מבוגרים או חולים, והצורך לדאוג לילדים שנשארו בבית. ניכרת גם עלייה בדיווח על אלימות במשפחה. אך גם לפני תקופת הקורונה ההמתנה לתור היתה ממושכת - לפי סקר שנערך ביולי השנה, ההמתנה לתור ראשוני היתה לרוב כחודש וחצי והתור לטיפול פסיכותרפי פרטני כחצי שנה (דה מרקר, 25.9.20).

מגיפת הקורונה מוצאת את תחום בריאות הנפש בישראל שחוק מתמיד. אף כי התחום עבר לפני מספר שנים מאחריות משרד הבריאות לאחריות קופות החולים, ורופאי המשפחה מסייעים למטופלים שלהם בטיפול תרופתי, טיפול פסיכותרפי עדין אינו נגיש וזמין לכלל המבוטחים הזקוקים לכך. טיפול נפשי לחרדות ולדכאון נתפש כמיועד למי שמסוגל לשלם סכומים משמעותיים לטיפול פרטי.

לאורך השנים חלה שחיקה בתקציבי בריאות הנפש, בתי חולים פסיכיאטריים מצויים במאבק מתמיד לטיפול טוב יותר בחולים, ומתמודדים עם הסטיגמה הנלווית למחלות הנפש. למרות העלייה במודעות לנושא, קיים עדין קשר של שתיקה בכל הנוגע להיזקקות לסיוע רפואי בתחום ובמיוחד בכל הנוגע למחלות והפרעות בתחום בריאות הנפש .

ואולם, נוכח מגיפת הקורונה לא היה מנוס מכך ופסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים רבים הפכו למטפלים באופן דיגיטלי. על אף הקשיים הכרוכים בהמרת שיח אינטימי למישור הדיגיטלי, נראה כי הטלה-פסיכולוגיה זוכה להצלחה. חברות מציעות טיפול פסיכותרפי און ליין בשיחת וידיאו בין מטפל ומטופל או במשלוח הודעת טקסט או סרטון, שנענה על-ידי המטפל, ומחקרים תומכים באפקטיביות של טיפול נפשי...

To continue reading

Request your trial

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT